Wednesday, February 18, 2009

SAAB:s saga är slut

Imorse kom så beslutet alla väntat på, General Motors väljer att avknoppa SAAB och kräver att den svenska staten ska gå in med ekonomiskt bidrag. Alliansens svar blev att något sånt inte var att vänta, annat än de lånegarantier man tidigare lovat. Jag är inte direkt någon större fan av alliansen, men jag måste ändå medge att jag håller med Olofsson i frågan. Staten varken kan eller måste gå in i SAAB, speciellt som grundproblemet - det vill säga att ingen vill köpa SAAB - inte lär lösas av att staten går in antingen som ägare eller håller SAAB under armen.

Att GM nu lämnar över ansvaret på Sveriges regering känns också ännu mer osympatiskt, och innebär i långa loppet att GM helt och hållet avsvär sig ansvaret för hur SAAB frågan skötts.

Det är förstås trist för de som nu, eller inom en tämligen nära framtid, kommer bli arbetslösa, men som tyvärr är ofrånkomligt. Att nu sossarna nu använder krisen för att fiska röster ter sig dock ännu mer pinsamt, och Sahlin blev idag i Sveriges Radios "Studio ett" helt nedsablad av Olofsson.

Den närmaste framtiden ter sig oavsett vad Sahlin och Olofsson anser i frågan, som ovanligt dyster...
Att GM sätter sån här press på Sverige är däremot helt åt helvete, och jag hoppas att regeringen nu inte backar i frågan.

Källor:
IF Metall och S: Ett svek
Olofsson: Jag är djupt besviken
"Jag är djupt besviken på GM"

No comments: