Av de 25 skeppen som lämnade
Island, var det bara 14 som nådde fram till Grönland och de runt
600 personerna som till slut steg i land på Grönland, kunde
åtminstone glädja sig över att ha fast mark under fötterna. Erik
Röde delade upp landet mellan besättningarna på båtarna, och
valde att tillsammans med tio av båtarna bosätta sig i vad som kom
att kallas Österbygden (Eystribyggd), medan de kvarvarande fyra
båtarna letade sig norrut och grundade Västerbygden (Vestribyggd).
Som framgår av den bifogade kartan, så är det inte bara
öns namn som är lätt missledande, utan även namnen på
bosättningarna leder till viss förvirring, då Österbygden ligger
på Grönlands sydvästkust, medan Västerbygden ligger längs
nordvästkusten. Senare anlades ytterligare en bosättning mellan
Västerbygden och Österbygden, som arkeologerna kallar för
”mellanbygden”, och som idag inte räknas som en separat
bosättning, utan en del av Österbygden. Namnvalet och placeringen
av bosättningarna skulle senare rendera i en hel del förvirring,
och först i slutet av 1880-talet, kunde man slutligen belägga att
alla bosättningar låg längs Grönlands västkust.
De tre viktigaste områdena för vikingarna på Grönland. Källa: Grönlands historia. |
Detta var dock något som de
nyanlända grönlänningarna levde i total okunnighet om, vilka
istället snabbt började anpassa landskapet till sina behov. De
fåtaliga skogarna höggs ned, marken bröts upp för att odlas,
längs de gräsbeväxta kullarna betade får, kor samt getter, och
längs kusten jagade man bland annat valross och säl. Även om
klimatet var något mildare, något som bekräftas av undersökningar
av inlandsisen och fynd av träd, av vilka vissa kunde bli nästan
fem meter höga. Detta förklarar varför man överhuvudtaget kunde
bosätta sig så här långt norrut, men även för de luttrade
islänningarna var det ett hårt liv. Under det korta sommarhalvåret
hann knappt säden mogna, vilket primärt användes för att användas
som vinterfoder åt boskapen. För att få tag i de värdefulla
valrossbetarna, som var högt eftertraktade i övriga Europa, letade
sig nordborna till det Nordsetur i norr, och förmodligen även
längre norrut. På ön Kingigtorssuaq utanför Upernavik, har man
hittat en sten med runor på en ålderdomlig dialekt, som berättar
om att de ristades av de tre vikingarna Erling Sigvatsson, Bjarne
Thordarson och Einride Oddsson.
Trots detta växte de båda
bosättningarna snabbt, och Österbygden hade när den var som störst
runt 4.000 invånare, medan Västerbygden kunde skryta med en
befolkning på runt 1.000 personer. Detta var således en ansenlig
koloni, i synnerhet om man betänker att det idag bor mindre än
60.000 på Grönland. och arkeologerna har identifierat över 600
gårdar från perioden. Att det var ett seriöst försök att
etablera en koloni, bekräftas också av det faktum att man redan i
början av 1100-talet började utnämna biskopar för Grönland, med
säte från och med 1126 i Garðar .
Även om befolkningen i viss
utsträckning var självförsörjande, så var kontakten med
omvärlden tidigt vital för kolonins fortlevnad. Medan båtarna
lämnade Grönland fullastade med valrossbetar, sälskinn och så
vidare, anlände de fullastade med järnmalm, timmer, ved och andra
produkter som inte kunde tillverkas eller utvinnas på Grönland. Det
är förmodligen ur detta avseenden som grönlänningarna senare
börjar vända blicken västerut, men mer om det senare.
Grönlands
styre och kristnande
Grönland var fram till 1216 en
fristat, då man av lite oklara orsaker valde att ställa sig under
den norska kungamakten, även om fortfarande fick ha kvar sin egen
lag. En inte helt orimlig förklaring till detta är att den
grönländska flottan, som inte enbart trafikerade rutterna till
Island och Norge, utan även seglade till Vinland, nu blivit så
slitna och omöjliga att reparera. En annan bidragande orsak till
beslutet kan förstås också bestå i att man inte längre själva
förmådde underhålla kolonin med varor, och var i behov av att
kunna säkerställa sina leveranser av förnödenheter och varor.
Rent konkret innebar beslutet att handeln nu enbart fick ske via
Norge, som nu fick tillgång till viktiga och eftertraktade råvaror
på den europeiska marknaden. För grönlänningarna innebar dock
beslutet inga större ingrepp i övriga frågor, Grönland låg långt
bort och de fortsatte förmodligen att leva på samma sätt de gjort
tidigare.
Något som däremot förmodligen
fick en konkret effekt på samhällslivet på Grönland, var
Kristendomens ankomst. Efter att Erik Röde 1003 i sviterna av en
epidemi som anlänt året före, tar hans son Leif Eriksson (som vi
av försåtliga skäl vi kommer återvända till) över rollen som
ledare, Eriksson som spenderat tid vid det norska hovet, återvände
till Grönland med uppgift att kristna ön åt den norske kungen.
Konverteringen av Grönland till kristendomen verkar visserligen inte
skett med tvångskonvertering, och förmodligen levde de båda
lärorna parallellt med varandra. Vid 1000-talets slut får man dock
utgå från att en majoritet av befolkningen – åtminstone
nominellt – var kristna, även om de få källor som ändå finns,
antyder om att det länge fanns konflikter mellan de båda och att
hedniska traditioner levde kvar, vilket bl.a. berättelsen från 1408
om hur man bevittnat när en häxa brändes.
1112 utses Erik Gnupson till
Grönlands första biskop. Efter hans död 1121 i samband med en
missionsresa till Vinland, utses Arnold av Lunds ärkebiskop Asker,
och under hans ledning inrättas också biskopssätet i Garðar och
en katedral tillägnad St. Nickolaus, sjömännens helgon. I likhet
med biskopssätet på Island, Isle of Man, Orkneyöarna och Färöarna,
var Grönlands biskop under Ärkebiskopen i Nidaros (nuvarande
Trondheim). Vid sidan av katedralen, i vilken man hittat kvarlevorna
efter en av de grönländska biskoparna, kanske Jón Árnason, har
arkeologer identifierat minst fem kyrkor och kloster.
Källan i Garðar. |
Detta
innebär dock inte att den katolska kyrkans intresse för Grönland
försvann, snarare tvärt om. 1448 uppmärksammar Vatikanten det
faktum att ingen biskop befunnit sig på ön sedan Alf avled, i ett
brev från påve Nikolaus V, uppmanas biskoparna i Skáholt och Hólar
att skicka en präst och biskop till Grönland, då påven nåtts av
nyheter om att hedningar anlänt och förstört kyrkor. Det verkar
dock inte som uppmaningen hörsammats, och 1492 utgå påven Innocens
VIII benediktinermunken Martin Knutsson till biskop och genast bege
sig till Garðar som enligt påven ”ligger
vid världens ände”.
Att påven ansåg uppgiften viktig råder ingen tvekan om, då
Knutsson inte ens behövde betala för att få tjänsten, något som
annars var regel inom den katolska kyrkan.
Nu
var det förstås inte enbart omtanke om grönlänningarnas själar,
eller rykten om att delar av befolkningen återgått till asagudarna.
Det handlade också om att se över den lukrativa handeln med
valrossbetar, och att se till att de kyrkliga pålagor som lagts på
handeln från Grönland betalades. Huruvida Knutsson avreste till
Grönländ är oklart, men förmodligen avstod han. Eftersom ingen
vill, eller kan resa till Grönland, slutar man i början av
1500-talet helt och hållet att utse nya biskopar och sätet
upplöses.
No comments:
Post a Comment