Det handlar inte enbart om det faktum
att det är en praktisk och politisk nödvändighet för en
presidentvalskandidat i USA att vara religiös, och då inte enbart
att han bara tror på någon högre makt, utan han bör vara aktivt
kristen. Eller det faktum att man idag knappt kan köpa kyckling
eller lamm, utan att det bär ett märke med att köttet är slaktat
enligt muslimsk sed, eller det faktum att barn på min skola
uppmanats att klä sig mer muslimskt av andra barn. Eller det faktum
att den debatt om intelligent design, som många här i Europa
småskrattat åt, nu börjar spridas i Europa tack vare de religiösa
friskolor som växer upp som svampar ur jorden.
Jag har absolut inget emot islam,
kristendom, judendom, hinduism, asatro, personer som tror på de
grekiska gudarna, eller någon annan av de tusentals låtsaskompisar
som vuxna människor tror placerat dem här och som styr deras liv
med regler och förordningar. På samma sätt som jag har rätt att
inte tro, har förstås dessa människor all rätt i världen att
tro, men varför ska denna tro inskränka på MIN och andras frihet?
Folk brukar fråga mig varför jag inte tror på Gud, men mitt svar brukar då bli vem? Det finns förmodligen tusentals gudar, varav de flesta idag är förpassade till historiens skräphög och om vilka vi vet ytterst lite om. Bara inom Hinduismen finns det hundratals, vem av alla dessa är den enda, den rätta? Svaret brukar då bli att men det vet jag, och vanligtvis brukar jag låta det få bero eftersom jag anser att alla har rätt att tycka och tro vad de vill, hur orationellt och förvirrat de än må vara. Tänk om alla högerkristna har fel, och vad som väntar dem på andra sidan är Jonas Gardell? Eller att alla radikala muslimer har fel, och vad som väntar på
dem på andra sidan är en fjortonårig flicka som vill att alla flickor ska ha rätt att få gå i skolan?
Tyvärr måste jag göra mig själv, och alla andra lika besvikna (även om jag skulle vilja se Jerry Falwells min) att det aldrig kommer ske, och de enda som kommer glädjas är maskarna, men visst är det en vacker tanke...
Tyvärr måste jag göra mig själv, och alla andra lika besvikna (även om jag skulle vilja se Jerry Falwells min) att det aldrig kommer ske, och de enda som kommer glädjas är maskarna, men visst är det en vacker tanke...
Bland många religiösa finns
vanföreställningen att jag som ateist tror på något annat,
vanligtvis på vetenskap. Inget kunde vara mer fel, jag tror inte på
vetenskap, jag förlitar mig på vetenskap och dess av evidens
bekräftade teorier. Såväl Big bang som evolutionen har utvecklats
genom noggranna, och mycket tidskrävande experiment som hela tiden
utmanas av nya teorier. Det går att vetenskapligt bevisa dessa,
genom att återskapa de förutsättningar under vilka de genomförts.
Det är en grundsten i all vetenskaplig forskning, att teorier och
slutsatser måste kunna härledas, så att personer som vill utveckla
eller ifrågasätta dem, kan återskapa dem. Vår bild av hur
universum utformades och utvecklades, ökar dag för dag och ger oss
konstant nya teorier att arbeta med.
Detta är en fundamental skillnad mot religiösa, vars skrifter och dogmer är skrivna i sten och vare sig kan ifrågasättas eller ändras. Andemeningen är i praktiken att eftersom dessa heliga skrifter är Guds ord, går de inte att ändra, eftersom Guds ord är ofelbart. Trots detta är det lite si och så med hur Guds ord efterlevs, i synnerhet av kristna, som av någon anledning ofta väljer att inte ta Gamla Testamentet allt för seriöst, och välja och vraka lite bland de delar av Nya Testamentet som passar dem. Hur det ser ut bland judar och muslimer låter jag vara osagt, men förmodligen gäller det samma även där.
Detta är en fundamental skillnad mot religiösa, vars skrifter och dogmer är skrivna i sten och vare sig kan ifrågasättas eller ändras. Andemeningen är i praktiken att eftersom dessa heliga skrifter är Guds ord, går de inte att ändra, eftersom Guds ord är ofelbart. Trots detta är det lite si och så med hur Guds ord efterlevs, i synnerhet av kristna, som av någon anledning ofta väljer att inte ta Gamla Testamentet allt för seriöst, och välja och vraka lite bland de delar av Nya Testamentet som passar dem. Hur det ser ut bland judar och muslimer låter jag vara osagt, men förmodligen gäller det samma även där.
Hur som helst har mitt beslut renderat
mig viss vånda, främst av den orsaken att det på något sätt är
stigmatiserade att vara ateist och att man får känslan av att vara
någon form av bråkstake som inte går med i den stora planen.
Givetvis är detta helt felaktigt, och i grund och botten
fullständigt orationellt, men det visar ändå på den starka makt
som religion har över oss och våra beslut. Att vara ateist i
Sverige är i sig inga större problem, och de flesta troende jag
känner har absoluta inga problem med mina ställningstagande, utan
vi har ofta kunnat fört intressanta diskussioner i ämnet.
Men det finns länder där synen på
ateister inte alls är lika accepterande, och där det inte bara är
ett teoretiskt stigma, utan ett reellt och kan få långtgående
konsekvenser. Jag talar om USA, och även om det inte är dödsstraff
på att vara ateist – dock förmodar jag att många de facto
förmodligen skulle vilja att så var fallet – visar flera
undersökningar, på att personer som är öppet ateistiska
diskrimineras.
I sex amerikanska delstater är det
förbjudet för ateister att inneha offentliga ämbeten, och George H
W Bush ska ha svarat på frågan om hans syn på ateister ”No,
I don't know that atheists should be regarded as citizens, nor should
they be regarded as patriotic. This is one nation under God”. Nu
ska det visserligen påpekas att hans son George W. Bush, senare vid
en presskonferans att “I will be your president regardless of your
faith... And if they choose not to worship, they're just as patriotic
as your neighbor.” Det ska dock påpekas att samme person, senare
sägs ha påstått att Gud uppmanade honom att invadera Irak, och att
hans nyevangeliska dagordning och uppbackare gjort mycket för att
vrida klockan tillbaka i USA.
Givetvis har denna syn
sipprat ner bland befolkningen i stort, och många uttalade atetister
i USA kan vittna om hur de blir av med arbete, vänner, släktingar
och så vidare. Undersökningar visar på en stark motvilja bland
många amerikaner, i synnerhet i det så kallade “Bibelbältet”,
mot ateister eller agnostiker. Men att det inte enbart begränsas
till dessa områden, visar det faktum att det av många anses vara
politiskt självmord, att som politiker – på lokal och riksplan –
att gå ut som öppet ateist. Det gör förstås att man frågar sig
hur många amerikanska politiker, eller tjänstemän, som egentligen
är övertygade och inte vågar gå ut med sin sanna åsikt i frågan.
Ironiskt nog går detta stick i stäv med det som de flesta i USA
håller lika heligt som bibeln, den amerikanska konstitutionen. Dock
verkar de flesta högerkristna fastna på den andra artikeln om
rätten att få bära vapen, och struntar i resten. Känns syndromet
igen?
Men hur illa det än nu
är i USA, så är det förstås inget mot de risker ateister löper
i muslimska länder, där det i många fall är belagt med
dödsstraff. Dock kan få muslimska länder betecknas som
demokratiska, och eftersom man också – i religionens namn – har
dödsstraff mot homosexuella, kvinnor som begår äktenskapsbrott
eller andra saker man i Muhammeds namn ogillar, och det är således
föga förvånande att man också försöker slå ner på atetister.
USA är dock ett land som inte bara säger sig vara demokratins
försvarare, utan med tanke på dess konstitution, de facto borde
vara ett land där alla – oavsett religion eller avsaknad av den –
har samma rättigheter och skyldigheter.
På senare år har den
ateistiska rörelsen anklagats av många för att vara alldeles för
offensiv, och många religiösa förespråkare har pekat på den
kampanj som Humanisterna körde för några år sedan under “Gud
finns nog inte” och som tidigare förts i Storbritannien. Många
pekar också på de verbala och ofta högljudda så kallade
“nyateister” som Sam Harris, Daniel C. Dennett, Richard Dawkins
och Christopher Hitchens, vilka beskyllts för att föra en
konfrontativ taktik.
Men frågan är vilka
som är konfrontativa, för dessa så kallade nyateister skapades
inte i ett vakuum, utan var en reaktion på den allt mer konfrontiva
och anti-vetenskapliga högerkristna rörelsen i USA. Här har kampen
mellan religiösa irrläror och vetenskap stått under stora delar av
1900-talet, och fokus för denna kamp har varit försöken att
motarbeta att Darwins vetenskapligt bevisade teorier om evolutionen.
Allt sedan denna tilläts att läras ut i de amerikanska skolorna i
början av 1920-talet, har det varit ett rött skynke för den
högerkristna rörelsen i USA, som gjort allt de kunnat för att
försöka att ersätta den med Bibelns skapelseberättelse.
Detta arbete har på
senare år, främst tack vare den allt mer högljudda och otroligt
konfrontativa nyevangeliska rörelsen, som återuppväxtes i slutet
av 1970-talet och som på senare år fått ett allt starkare grepp om
amerikansk politik. Tal om att USA är en nation under Gud, är inte
längre bara tom retorik, utan är idag något alldeles för många
amerikaner tar som sanning. Medan ingen i Sverige eller stora delar
Europa skulle orka bry sig om vad Fredrik Reinfeldt eller någon
annan politiker anser om Guds existens, så är det en direkt
förutsättning för att bli vald till USA:s president.
Det ska dock påpekas
att man på senare år valt att ändra taktik, och ersatt det mer
ålderstigna teorierna om Adam och Eva, med den mer subtila så
kallade teorin om “intelligent design”. Förpackningen må vara
ny, men innehållet är likförbaskat gamlat. Världen är 6000 år
gammal, vi härstammar från Adam och Eva och för att ytterligare
omge dessa irrläror med någon form av vetenskalighet, så har man
även ett museum.
Här kan besökarna se
hela skapelseteorin, vackert inpackat i utställningar med
stenåldernsmänniskor som lever sida vid sida med dinosaurier, Noaks
ark och alla andra berättelser från Bibeln. Denna taktik har visat
sig vara framgångsrik, och på flera håll i USA lär man nu ut
“intelligent design” i skolorna tillsammans med Darwins
vetenskapligt bevisade teorier. Tragiskt nog har dessa irrläror nu
börjat söka sig till Europa, och röster höjts för att samma
utveckling som skett i USA också ska ske här. Lite ironiskt nog
muslimer, kristna och judar funnit en gemensam grund i dessa
irrläror, och propagarer nu tillsammans i frågan.
Detta är dock inte den
enda fråga som muslimer, kristna och judar kan enas om. Faktum är
att den radikalisering som skett bland många kristna i USA, muslimer
i Europa och mellersta Östern och bland judar i Israel, har väldigt
mycket gemensamt. Man är öppet anti-vetenskapliga, öppet
homofobiska, kräver inskränkningar i kvinnors rättigheter i fråga
om abort och tillgång till preventivmedel och har nu även riktat in
sig på vår yttrandefrihet.
Som en följd av de
karikatyrer som ritats på Muhammed, har dessa nu funnit ytterligare
en gemensam faktor, nämligen att försöka inskränka
yttrandefriheten. Under den senaste tidens demonstrationer i
Mellersta Östern, har många försökt vinna politiska poäng på
att försöka förklara att protesterna är ett bevis för att
muslimer inte klarar av att ta kritik, och att kristna inte alls
reagerar på det viset. Jag skulle vilja påstå det precis motsatta,
och att man enbart arbetar på ett mindre uppseendeväckande och mer
subtilt sätt. Detta innebär dock inte att även kristna kan bli
våldsamma över företelser de anser hädar deras världsbild, något
som till exempel drabbade Monty Python och Martin Scorsese fått
veta. I samband med att Monty Pythons “Life of Brian” (i Sverige
ursprungligen “Ett herrans liv”) släpptes, väckte den våldsam
debatt och förbjöds i flera länder, däribland Norge och Irland. I
Storbritannien fick medlemmarna utstå hätsk kritik, och även här
ställdes krav på att filmen skulle förbjudas. Det ska dock påpekas
att förbudet upphävdes, och att den nu – kanske lite ironiskt med
tanke på den rätt öppna kritik av religiös fanatism som filmen
driver med – används den ibland i religiösa sammanhang.
Men om kritiken mot
“Life of Brian” primärt fördes på ett teoretiskt plan, var
kritiken mot Scorseses film “The last temptation of Christ”
(Kristi sista frestelse) rent handgriplig. På flera håll, även i
Europa, höjdes röster på att den skulle förbjudas, och i
Frankrike bombades till och med en biograf för att den visade
filmen. På många håll demonstrerade även kristna, och dessa gick
ibland till handgripligheter när dessa försökte stoppa
biobesökare. Även i Sverige har kristna grupper tagit till
handgripligheter, det kanske mest kända fallet är de kontroverser
som omgärdade utställningen "Ecce Homo" av Elisabeth Ohlsson Wallin.
I veckan som gick angrep grekiska kristna, uppbackade av de
neofascistiska partiet Ny Gryning, en teaterföreställning där
Jesus framställdes som homosexuell.
Hur som helst, för att
försöka stoppa dessa “nidbilder”, har kristna, muslimer, judar
och andra religiösa grupper gått samman för att försöka stoppa
dessa. Krav har ställts på såväl FN som EU att instifta
“anti-hädelselagar”, där det ska bli förbjudet att häda
religioner eller dess låtsaskompisar. En av de drivande krafterna
bakom detta är Saudi Arabien och Vaktikanstaten, vilka även driver
frågan om att stoppa FN:s försök att få människor i
utvecklingsländerna att använda sig av preventivmedel.
Så frågan är
fortfarande, vem är det som är konfrontativ. Är det Richard
Dawkins som konstatera att det finns överväldigande vetenskaplig
evidens för att världen inte skapades av någon gudomlighet, eller
grupper som utan några som helst vetenskapliga bevis – eller ens
vetenskap – försöker pracka på oss deras världsbild?
No comments:
Post a Comment