Jag har skrivit om det tidigare, och jag skriver det igen. Staten ska INTE gå in och köpa upp Volvo och Saab, även om det låter som ett lockande erbjudande så löser det inte grundproblemet. Grundproblemet är att varken Saab eller Volvo tillverkar bilar som folk vill köpa, och det avhjälps inte av att staten går in och köper upp två konkursmässiga företag.
Jag har full förståelse för att folk nu kräver handling, men sett ur ett historiskt perspektiv så har statliga ingrepp i konkursmässiga bolag bara slutat med att företagen ändå gått omkull och staten - dvs vi skattebetalare - förlorat massor med pengar.
Anneli Hulténs utspel handlar inte om någon omtanke om arbetarna på Volvo och Saab, utan det är förstås ett utspel för att vinna sympatiröster och få partiet och henne att framstå som handlingskraftigt. Vad Hultén inte berättar är att både Volvo och Saabs kris inte är något nytt, och att bolagen sedan lång, lång tid haft stora ekonomiska problem. Om nu Hultén värnar så mycket om Saab och Volvo så får hon gärna gå in ekonomiskt och stödja dem, men då som privatperson. Jag vill inte att Sverige gör samma misstag vi gjorde under krisen på 70-talet då staten gick in och "räddade" svensk varvsnäring och andra massa konkursmässiga näringar, effekten blev ett enormt budgetunderskott och att bolagen ändå gick omkull...
Det är uppenbart att folk aldrig lär sig och Hulthén fortsätter på inslagen väg...
Källa: Anneli Hulthén öppen för statligt ägande av Volvo och Saab
2 comments:
Det finns en stor skillnad mellan Varvsindustrin och Bilindustrin och det är att den ene är en mångmiljonprodukt och den andre en billigare produkt avsedd för individer/familjer.
Även om Volvo PV och Saab:s nuvarande bilar inte är de mest bränslesnåla och effektivaste bilar som finns.Så har Sverige idag know-how i världsklass.
Ta KTH-avknoppade TranSic som har utvecklat elstyrningschip med BJT (Bipolar Juction Transistor)kretsar på SiC=Kiselkarbid substrat som klarar både 20A och 1200V.Toyota Prius kraftelektronik för motorstyrning av dess elmotor och uppladdning av dess stora Nickelmetallhydridbatteri har ej Kiselkarbid som substrat utan dopat kisel som kräver särskilt kylsystem utöver kylsystemet till förbränningsmotorn.
Toyota Prius använder sig också av Nickelmetallhydridbatteri och ej LiPo(LiPo=Litiumjonpolymerbatteri med fast elektrolyt).
Kisel upphör som halvledare vid 175 grader medan Kiselkarbid klarar 450 grader innan det upphör som halvledare.
Sverige är ett av 4 länder i världen som hyser företag som tillverkar Kiselkarbid wafers i det finsk/svenska företaget Norstel.
Företaget Alelion i Nödinge 15km. norr om Göteborg skall industrialisera prof.Josh Tomas forskningsgrupps resultat med katodmaterialen JärnFosfor och JärnKisel för LiPo-batterier.
Avknoppningsföretaget MagComp i Eslöv (norr om Lund) skall industrialisera prof.Tord Cedell och prof.Mats Alaküla:s forskningsresultat av Rotationsgjutning av kraftkomponenter.Med ett helt nytt elmotorkoncept som har inga lindade spolar varken i statorn eller rotorn.
"spolformade" element tillverkas istället av sintrat järnpulver från Höganäs Compounds.
Tillverkning av andra kraftkomponenter sätter igång hösten 2009.
Ja det finns många skillnader, och många likheter, det finns ingen historia som upprepar sig helt och hållet. Huvudpproblemt kvarstår dock, hur pass mycket spjutspetsteknologi vi än besitter i biltillverkning, att både Saab och Volvo inte tillverkar bilar folk vill köpa.
Det andra problemet är att det finns inga som helst garantier, vid den senare försäljningen av Saab/Volvo, att den här utvecklingen blir kvar i Sverige. Jag tror faktiskt det finns mycket större chanser för dessa företag att utvecklas även utan Saab och Volvo...
Post a Comment