"Just give me the aspirin. I
already got a Purple Heart."
|
Striderna i Italien under det andra
världskriget nådde efter Mussolinis fall i september 1943, aldrig
riktigt första sidorna. Inte ens Roms fall i början av juni 1944
gav de luttrade Västallierade soldaterna något större kändisskap,
då landstigningen i Normandie inleddes bara dagar efter att de
första amerikanska stridsvagnarna rullade in i den eviga staden. De
soldater som mödosamt stretade norrut längs den italienska
”stöveln”, behöver inte enbart bekämpa en välorganiserad
fiende som hela tiden drog sig tillbaka till nya försvarslinjer som
måste stormas med svåra förluster. Terrängen och klimatet var
säkerligen minst lika problematiskt, en mördande sol under
sommarhalvåret följdes av regn, snö och bottenlös lera som gjorde
all form av framryckning i praktiken omöjlig.
En av de soldater som medverkade i
striderna i Italien var Bill Mauldin, som tjänstgjorde i den 45.
amerikanska infanteridivisionens presstjänst, och ritade serier till
den amerikanska propagandatidningen ”Stars and Stripes”. Hans
serier om de två amerikanska soldaterna ”Willie & Joe”, blev
ofattbart populära bland de amerikanska soldaterna, förmodligen
därför att många av soldaterna kunde känna igen sig i Willie och
Joes upplevelser. En annan orsak till seriens popularitet, var
förmodligen också att Mauldin inte var främmande för att
kritisera den egna sidan, och till skillnad från mycket annat som
producerades under det andra världskriget, är udden i ”Willie &
Joe” ofta riktade mot oförstående officerare, meningslös
pappersexercis eller tristessen i skyttegravarna.
Även om det amerikanska
krigsministeriet stödde hans utgivning, var inte alla övertygade om
seriens förtjänster. En dag kallades Mauldin till George Patton,
som inte uppskattade en av hans teckningar gjorde narr av hans krav
på att soldaterna skulle vara renrakade, även i tjänst och hotade
att kasta honom i fängelse. Det hela slutade med att General
Eisenhower fick gå emellan och förklara för Patton, att serierna
var populära bland soldaterna och att de via dessa fick utlopp för
sin frustration. Mauldin själv förklarade att han ”always
admired Patton. Oh, sure, the stupid bastard was crazy. He was
insane. He thought he was living in the Dark Ages. Soldiers were
peasants to him. I didn't like that attitude, but I certainly
respected his theories and the techniques he used to get his men out
of their foxholes”.
Även
om Mauldin själv ofta spenderade tid bakom frontlinjerna, var hans
tjänstgöring inte utan faror. I samband med att han besökte en
amerikansk kulspruteställning runt Monte Cassino, skadades han när
ställningen kom under beskjutning från en tysk granatkastare. Den
18 juni 1945 återfanns “Willie & Joe” på omslaget till Time
Magazine, och samma år vann han Pulitzerpriset.
Lite
ironiskt nog visade det sig att både Mauldin och hans två
kompanjoner hade svårt att anpassa sig till ett civilt liv, och hans
karriär som politisk tecknare var inte allt för framgångsrik, och
det var först under slutet av 1950-talet som karriären tog fart på
allvar. 1959 vann han återigen Pultizerpriset för en teckning på
Bors Pasternak i sovjetisk fångenskap med undertexten: “Jag vann
Nobelpriset i litteratur, vad är du här för?”
Mauldin
avled 2003 i sviterna av alzheimers och att ha bränt sig i badkaret.
“I won the Nobel Prize for
literature. What was your crime?”
|
No comments:
Post a Comment